Jak psát texty na web, které vám zvýší konverze
14 pravidel webového copywritingu
Psaní textů na web (webový copywriting) má svá specifická pravidla a je úzce provázáno i s dalšími obory - marketingem, psychologií a SEO. Cílem webového copywritingu je přesvědčit zákazníka k prodeji nebo jiné akci (např. k odběru newsletteru, stažení magnetu apod.).
Pojďme se podívat, které zásady byste měli dodržovat při psaní textů na web a na co byste při jejich tvorbě neměli zapomenout.
1. Spojte se se zákazníkem na emocionální úrovni
Jaký problém řeší váš produkt
nebo služba? Popište jej a spojte se tak s návštěvníkem stránky na emocionální
úrovni. Skvělou taktikou je kladení otázek, na které hned a bez přemýšlení
odpoví ano:
Máte málo času?
Chcete více kvalitních klientů?
Chcete tento proces zefektivnit?
Emoce často rozhodují o tom, zda zákazník koupí, nebo ne. Využijte toho a místo obecně známých faktů používejte příběhy.
2. Ujasněte si, pro koho texty na web píšete
Než začnete psát, musíte znát své cílové publikum. Je rozdíl, jestli budete psát pro teenagery, maminky na mateřské nebo jaderné inženýry. Pokud je vaše nabídka pro všechny, není pro nikoho. Čím konkrétnější je vaše sdělení, tím lépe oslovíte čtenáře.
3. Poskytněte sociální důkaz
Jako sociální důkaz můžete použít případové studie nebo reference. Dobře fungují i loga zákazníků.
Než si lidé něco objednají nebo se někam zaregistrují, rádi by věděli, že ostatní měli z používání vašeho řešení prospěch.
4. Pohrajte si s nadpisem
Cílem nadpisu je zaujmout a motivovat k dalšímu čtení. Nadpis rozhoduje o tom, jestli čtenář bude číst dál, nebo ne. Na internetu má funkci reklamy. Proto si na vymýšlení nadpisů nechte dostatek času a nepodceňujte je. Maximální délka nadpisu by měla být 70 znaků.
Nemělo by v něm chybět sloveso, naopak šetřete přídavnými jmény a příslovci.
Dobře fungují např.:
- číslovky (pište je slovem, ne číslem)
- otázky začínající slovy jak, čím, proč,
kdy, kolik,
- slova zdarma, hned, okamžitě, rychle,
nový, zdarma,
- akční slovesa (přihlaste se,
odhlalte, naskočte, připojte se).
Uživatel stráví na webové
stránce 3 sekundy, než se rozhodne pokračovat ve čtení, nebo odejít. Pro
úspěšnou konverzi je proto důležité používat slova zaměřená na akci a hodnotu
nabídky.
Naučte se 5 osvědčených
způsobů, jak uspět u pracovního pohovoru.
Po nadpise použijte podnadpis k udržení pozornosti návštěvníka. Znovu a jasně ukažte výhody.
Na tomto minikurzu se naučíte jednoduchou metodu, jak dosáhnout své vysněné práce za 7 dnů.
Nadpisy a podnadpisy můžete také využít k tomu, abyste návštěvníka zaujali překvapivým tvrzením, které by mohlo odporovat standardnímu myšlení.
5. Strukturujte text
Používejte nadpisy H1–H3. Pro nadpisy můžete použít jinou barvu písma.
Dobře také fungují odrážky nebo číselné seznamy, které vysvětlují výhody. Hlavní výhodu vždy uveďte jako první a nepoužívejte více než 7 výhod.
Využívejte tučné písmo pro zvýraznění a dělejte krátké odstavce o max. 5 řádcích (ideální jsou 3).
Mnoho lidí se dnes připojuje k internetu přes telefony, proto zkontrolujte text i na svém mobilu. Krátká věta na obrazovce počítače může být na displeji telefonu přes 3 řádky.
6. Pište bez chyb
Vaše vstupní stránka je váš prodejní nástroj, a tak byste o ní měli přemýšlet. První dojem je na internetu rozhodující, a pokud návštěvník vaší stránky uvidí, že je plná chyb, pravděpodobně nebude mít k vašim službám nebo produktu důvěru.
Proto text pečlivě zkontrolujte, případně jej pošlete na korekturu, abyste se ujistili, že neobsahuje žádné gramatické chyby nebo překlepy.
Také věnujte pozornost konzistentnosti, zejména v názvech vašich služeb nebo produktů (velká písmena, pomlčky apod.). Neměli byste mít na webu jednou ebook a podruhé e-book.
7. Vsaďte na stručnost a jednoduchost
Nepište zbytečně dlouhé texty, jděte hned k věci. Lidé na internetu texty scrollují a málokdo je dočte až do konce. To nejdůležitější umístěte na první obrazovku. Používejte novinářské pravidlo obrácené pyramidy, tedy to nejdůležitější na začátek.
Vyhýbejte se také příliš odborným výrazům, cizím slovům a dlouhým souvětím. Souvětí s více než 3 větami rozdělte, pište jednoduše a srozumitelně.
8. Zaměřte se na čtenáře
Čtenář se zajímá především o sebe. Proto je důležité psát o tom, jak mu můžete pomoci. Vyhýbejte se větám začínajícím my a já a místo toho zaměřte pozornost na klienta (ty, vy).
Raději použijte větu Nakupte ještě dnes a získáte slevu.
místo Poskytneme vám slevu na dnešní nákup.
9. Nezapomeňte na grafiku a obrázky
Na internetu samotný text nestačí. Jeho součástí by měly být obrázky, grafiky, grafy apod.
10. Vylaďte SEO
Kromě obsahu na vašem webu věnujte pozornost textům, které jsou vidět ve vyhledávači, když si uživatel zadá vaši adresu. Proto je důležité vyplnit v administraci webu titulek (tittle). Ten má přímý vliv na umístění webu ve vyhledávači, ale zapomínat byste neměli ani na popisek (meta description). Pokud vás zajímá, jaká je ideální délka titulku a popisku, podívejte se na článek Jak napsat článek na blog.
Samozřejmostí je správné označení nadpisů, podnadpisů a použití klíčových slov v nadpisech, podnadpisech i v textu a správné pojmenování obrázků (tedy ne 345.jgp, ale vila-u-more.jpg). Při psaní vždy myslete na čtenáře a klíčová slova používejte s rozmyslem.
11. Promyslete si cíl
Každá webová stránka by měla mít jeden cíl (tím může být objednávka, stažení produktu zdarma, sdílení článku apod.)
12. Nabídněte řešení
Pokud jste přilákali návštěvníka na web, sdělte mu, že dokážete vyřešit jeho problém. Popište hodnotu a výhody, které mu můžete nabídnout. Uveďte jasnou a konkrétní nabídku a napište, čeho díky ní dosáhne.
Můžete také doplnit časový rámec, záruku, čísla nebo statistiky, které jsou důkazem toho, že vaše řešení funguje.
13. Nezapomeňte na CTA
Jakmile čtenáře zaujmete, je důležité mu připomenout, aby provedl konkrétní akci. Udělejte to pomocí přesvědčivé výzvy k akci. Ta by měla být na každé straně webu včetně stránky s kontakty.
Výzva k akci (call to action) popisuje, co má uživatel udělat (např. Chci do kurzu) a často nabízí nějaký benefit, proč by ji měl provést. Najdeme ji na webech jako tlačítko nebo text s odkazem.
Ve výzvě k akci použijte sloveso ve druhé nebo první osobě, protože pomáhá zvýšit počet konverzí:
Pošlete mi checklist zdarma.
Chci se domluvit anglicky za 3 měsíce.
14. Experimentujte a testujte
Pokud na to máte prostředky, využívejte A/B testování. Jeho cílem je spuštění co nejlepší verze textu.
Pomohl vám článek? Nezapomeňte ho sdílet.
Potřebujete otextovat web, prodejku nebo jen zkonzultovat hotové texty? Napište mi a společně vaše texty vystřelíme nahoru.